سال تأسیس اینستاگرام در ایران بین سال های 1391 و 1392 بود، زمانی که کاربران ایرانی به تازگی از تلفن های هوشمند استفاده می کردند.
این نرم افزار ابتدا برای ویرایش عکس طراحی شد که با مرور زمان تبدیل به یک شبکه برای اشتراک گذاری فیلم، لایو و استوری شد، امروزه نیز به عنوان یک ابزار برای فروش محصولات و خدمات آنلاین نیز طرف داران بسیار زیادی دارد که همین نکته مثبت باعث شده است تا افراد بسیار زیادی به این شبکه اجتماعی بزرگ روی آورند بهتر است مقاله مدیر اینستاگرام کیست را بخوانید تا بهتر در مورد این شبکه اطلاعات مفید مشاهده کنید.

اینستا چند سال دارد؟
اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ به صورت رسمی راه اندازی شد و امروزه یعنی در سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۵ سال قدمت دارد.
همان طور که میدارید ابتدا اینستاگرام فقط دارای اشتراک گذاری عکس بود ولی با مرور زمان خشهایی به آن اضافه شد مثل فروشگاه ریلز لایو و حتی استوری، اپل اینستاگرام هر کس که پستهای جدید را میگذاشت سریع تر به افراد دیگر نشان میداد ولی امروزه فقط به علاقه مندان آن نشان میدهد یعنی اگر شما به محصولات آرایشی علاقه مند باشید و روزانه آن محصولات را ببینید بیشتر محصولات آرایشی را میبینید تا محصولاتی مثل لوازم یدکی، یعنی اینکه اینستاگرام بسیار هوشمند است و محتوا را بر اساس رفتار کاربران تحلیل کرده آن را به اشتراک میگذارد.

اولین پیج اینستاگرام ایران
آمار رسمی وجود ندارد که چه کسی اولین پیج اینستاگرام ایران را راه اندازی کرده است لی با بررسیهای کاربران قدیمی آنها هنرمندان و بلاگرهایی بودند که از طریق آیفون یا آیپد به این شبکه اجتماعی وارد شدند.
اینستاگرام در سالهای ۱۳۹۰ تا ۹۱ ساخته شد دلیل اینکه میگوییم از طریق آیفون یا آیپد وارد شدند زیرا اینستاگرام اوایل کار خود فقط برای سیستم عاملهای ios طراحی شده بود، شاید اوایل یعنی در سال ۱۳۹۱ اینستاگرام طرف داران بسیار زیادی را نداشت ولی ۲۰۱۲ بسیاری از کاربران ایرانی به اینستاگرام پیوستند، بلاگرهای بسیار زیادی وارد محیط اینستاگرام شدند و از موضوعاتی مثل عکاسی آشپزی مد و حتی طنز فعالیت جدی خود را شروع کردند.
افراد ایرانی دیدند که چه جالب که چنین شبکه اجتماعی خوبی وجود دارد پس چهرههای بسیار مشهور ایرانی مثل بازیگران سیاست مداران و یا حتی خوانندگان به اینستاگرام روی آوردند، شاید باورنکردنی باشد ولی امروزه بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام در حال فعالیت کردن هستند این آمار نشان میدهد که این پلتفرم برای سرمایهگذاری و فروش محصولات بسیار انتخاب خوبی است.

سازنده اینستاگرام کدام کشور است؟
اینستاگرام در ایالات متحده آمریکا توسط دو بنیان گذار اصلی یعنی کوین سیستروم و مایک کریگر که هر دو فارغ تحصیلان علوم کامپیوتر در بهترین دانشگاه های آمریکا بودند.
ایده ساخت چنین برنامهای برای بارگذاری تصاویر با فیلترهای جذاب را سیستروم در ذهن خود داشت و به کمک کریگر یک نمونه با نام Burbn طراحی کردند، وقتی دیدن کاربران بسیار زیادی از این نرمافزار راضی هستند تصمیم به راهاندازی اینستاگرام کردند یعنی نام آن را به اینستاگرام تغییر دادند، نام اینستاگرام ترکیبی از دو واژه است، واژه Instant Camera و Telegram
با مرور زمان یعنی در سال ۲۰۱۲ شرکتی به نام متا یا همان فیسبوک مالکیت کامل اینستاگرام را خریداری کرد و از آن سال تا به امروز مالکیت کامل آن توسط همین شرکت انجام میشود، یعنی سرورهای اینستاگرام در کشورهای اروپایی و آمریکا توسط مهندسان این شرکت مدیریت میشود
تأثیر اینستاگرام بر جامعه ایران
اینستاگرام بر جامعه ایران تأثیرات قابل توجهی بر سبک زندگی و فرهنگ دیجیتال این کشور به جای گذاشته است ۹۰ کاربران برای سرگرمی آن را انتخاب میکنند و تنها فقط ۱۰ درصد برای کسب درآمد این شبکه را استفاده میکنند.
از کسب و کارهای خانگی گرفته از فروشگاهها و شرکتهای برند از این شبکه فعالیت میکنند حتی امروزه با وجود فیلترینگ اینستاگرام محال از کسی آن را نصب نداشته باشد، این نشان دهنده این است که اینستاگرام آینده بسیار خوبی برای سرمایهگذاری دارد، اگر بخواهم اینستاگرام فعلی در ایران را با یک مثال به شما نشان دهم مانند ماشینی است که به صورت مخفیانه در آن بنزین میریزیم و نبود آن باعث میشود زندگی ما بسیار کند شود ولی با وجود آن سرعت کاری ما بسیار بالا میرود.
جالب است بدانید کسب و کارهایی مثل آموزش آنلاین، تبلیغات حتی خیریهها در این شبکه فعالیت جدی خود را انجام میدهند چه خوب است که ما هم از این شبکه استفاده مفید بکنیم.
در جمعبندی باید گفت که سال تأسیس اینستاگرام در ایران حدود ۱۳۹۱ است، یعنی یکسال پس از خرید این پلتفرم توسط فیسبوک و همزمان با رشد گوشیهای هوشمند در کشور. در طول این سالها، اینستاگرام از یک اپ ساده عکسمحور به بستری عظیم برای ارتباطات، بازاریابی و آموزش تبدیل شده است.
اینستاگرام امروز ۱۵ساله است و همچنان در حال تحول و رشد میباشد. هرچند در ایران با محدودیتهایی مواجه است، اما حضور گسترده کاربران و برندها نشان میدهد که این پلتفرم همچنان تأثیرگذارترین شبکه اجتماعی در جامعه ایران محسوب میشود.

نتیجهگیری
در جمعبندی باید گفت که سال تأسیس اینستاگرام در ایران حدود ۱۳۹۱ است، یعنی یکسال پس از خرید این پلتفرم توسط فیسبوک و همزمان با رشد گوشیهای هوشمند در کشور. در طول این سالها، اینستاگرام از یک اپ ساده عکسمحور به بستری عظیم برای ارتباطات، بازاریابی و آموزش تبدیل شده است.
اینستاگرام امروز ۱۵ ساله است و همچنان در حال تحول و رشد میباشد. هرچند در ایران با محدودیتهایی مواجه است، اما حضور گسترده کاربران و برندها نشان میدهد که این پلتفرم همچنان تأثیرگذارترین شبکه اجتماعی در جامعه ایران محسوب میشود.
منابع:
توضیح تاریخچه راهاندازی، مؤسسان و روند رشد اینستاگرام
معرفی مختصری از تأسیس و مالکیت اینستاگرام
شرح گام به گام تحول این اپلیکیشن


